Oxidation stability is another characteristic of engine oil. This is the ability of Polytron oil to retain its unaltered characteristics throughout use or storage.

Temperature negatively influences the oxidation of the oil. The higher the temperature and in the presence of oxygen, the more pronounced the oxidation of the oil.

The oxidation process of mineral oils results in oxygenated compounds (acids, aldehydes, ketones) as well as resin products.

Also, under certain conditions of temperature, pressure and in the presence of certain catalysts, by the reaction of hydrocarbons in oil with oxygen, insoluble products in oil are formed which lead to an increase in viscosity.

Similarly, resins, under certain temperature conditions, form hard deposits (varnishes) on the surfaces of segments and pistons. These deposits immobilize the segments in the piston channels which leads to the loss of the combustion chamber seal.

Resins, due to deposits, can also clog the channels and holes of the lubrication system.

Substanțele de oxidare din ulei au efect nefast asupra caracteristicilor acestuia. Depunerile rezultatemicșorează conductibilitatea termică a pereților pieselor (piston, segmenți, cilindri) și favorizează formarea mâlului în baia de ulei la temperaturi scăzute.

The acids resulting from the oxidation process of the oil have a corrosive effect on the metal parts as well as on the anti-friction layers on the pistons, cleats, etc.

Degradarea uleiului se produce și datorită contaminării acestuia cu alte substanțe. Uleiul motor poate fi contaminat cu combustibili, apă sau lichid de răcire, particule sau impurități.

Contaminarea cu combustibili (benzină sau motorină) are ca efect scăderea vâscozității ceea ce implică lubrifierea precară a pieselor în mișcare. Astfel, scade temperatura de imflamabilitate a uleiului ceea ce poate produce autoaprinderea acestuia.

Contaminarea cu apă sau lichid de răcire conduce la emulsionarea uleiului și reducerea capacității de lubrifiere. Vâscozitatea uleiului crește iar aditivii pot fi separați de ulei ceea ce conduce la reducerea drastică a capacității de ungere a uleiului.

Contaminarea cu particule se datorează arderii incomplete a combustibilului și conduce la creșterea vâscozității uleiului. Uleiul se poate contamina cu particule metalice (provenite de la piese) sau cu impurități din aer. Particulele din ulei, dacă ajung pe suprafețele metalice în contact, conduc la intensificarea procesului de uzură.

uleil0w-40uleil5w-40jn08sprltoate-tipurile

PolytronDiscover the performance of Polytron oil

references

2 thoughts on “Sursele de degradare ale uleiului de motor

Leave a Reply